Пропускане към основното съдържание

Братислава – градът (продължение)

Реших че уикенда е прекрасно време за разходка, а и не ми се висеше затворен в стаята. Така че реших да опна пергели и да видя що за град е това. И естествено тръгнах по познати маршрути. Които обаче ме доведоха до непознати места, а именно стария град. Не знам колко стара е Братислава, но, изключая крепостта на хълма, стария град ми изглежда на неповече от 300-400 години. Видях че Моцарт е живял тук, както сигурно и стотици други световно известни и неизвестни люде. Това, което ми хареса беше че къщите са поддържани и то добре. Уличките са чисти, има знаци, указващи направленията. Но това, което развали впечатлението ми беше факта, че на почти всяко възможно място е изникнало кафене, ресторант, магазин и какво ли още не. То хубаво да сложиш няколко магазинчета със сувенири за да привличаш туристите и кафенета за да има къде да си починат, но това беше просто прекалено. Буквално приземния етаж на всяка къща беше преустроен в нещо. Разбирам да продаваш сувенири, свързани с човека или събитието от къщата, но това, което видях премина всякакви разумни граници. Дразни. От друга страна не може да се отрече наплива на туристи, различих чехи, немци, австрийци, унгарци, англичани, италианци. Космополитна и относително културна тълпа. И както се разхождах за мое удивление стигнах до Чешкото посолство, свързано с уникални спомени за мен. Тогава осъзнах наистина колко е малък града, факт в който колегите ми ме убеждаваха, но ми беше трудно да приема.
И отново се затвърди мнението ми за контрастите в града. Малки, подредени кътчета следват строителни площадки, които пък граничат със запуснати къщи. Красиви кокетни градинки са сякаш притиснати от сивотата на околните сгради и този дисонанс се набива в очи. Даже сградата на Президенството изглежда някак неугледна и захабена въпреки интригуващата архитектура от старо и по-ново време. То не че нашето Президенство е много представително, но поне има строг, подреден и чист вид, какъвто подобава на подобна институция. Сигурно има нейде в Братислава и райски кътчета на спокойствие и ред, зеленина и чистота, но още не съм ги открил. Доста често чистотата по улиците е далеч от представата ми за поносимо, разбира се, не забравям че това е столица, а всички столици са мръсни, но тук често се преминава невидимата граница между замърсено и мръсно. Като цяло цяло градът е по-скоро място, където да работиш, но не и да живееш (особено в центъра). Склонен съм да се съглася с един колега, който си мечтае да живее в селска къща, нейде по-далечко от града, даже и ако му се налага всеки ден да пътува час до работата си.
Друго, което се набива на очи са многото реклами. Буквално всяка възможна площ е покрита с тях. Рекламира се всичко, от малки магазинчета и гуми втора употреба до гиганти като и Нокия и Икея. Транспаранти и билборди, табелки, спирки, нищо не е пожалено. Разбирам че бизнеса процъфтява, но е прекалено...
И както винаги ще... следва продължение

П.П. И накрая още една галерия: Братислава 2

Коментари